Platformsøkonomi

Takeout

Leveringstjenesterne Wolt og TakeOut er i dialog med 3F om en overenskomst for deres bude. Men hvorfor må rengøringsplatforme som Hilfr bruge freelancere, når vi ikke må?, spørger de.

Af Mats Magnussen

Det er ikke muligt for leveringsplatforme som Wolt og TakeOut at få en freelance-baseret overenskomst hos fagforbundet 3F i stil med den forbundet indgik med rengøringsplatformen Hilfr.

Rengøringsassistenterne kunne med aftalen selv vælge, om de ville overgå til at være ansatte med overenskomst. Samtidig kan kunden selv vælge, om de vil have en såkaldt “Super-Hilfr” med overenskomst.

Da overenskomsten blev indgået brugte 3F’s daværende formand ord som “milepæl”, og den blev udråbt til verdens første overenskomst mellem en fagforening og en digital arbejdsplatform. 

Derfor er direktør i leveringsplatformen TakeOut, Ulrich Cort Hansen, klar i spyttet, da Radar taler med ham. Han mener, at det er unfair at konkurrenter som Wolt kan have en freelance-model, og at Hilfr kan have en overenskomst, hvor overenskomstvilkår kan vælges fra og til.

– Der skal være en fair og lige konkurrence. Hvis andre firmaer kan køre sådan en helt særlig freelance-model, så gør det ikke konkurrencesituationen lettere for os. Det vigtigste for os er, at alle arbejder ud fra samme vilkår, siger han.

Brødrene Thomas og Ulrich Cort Hansen står bag leveringsplatformen TakeOut, der både har fuldtidschauffører og en lang række deltidschauffører, der kører rundt med takeaway fra restauranter og kæder som 7Eleven,  Sticks n’ Sushi, Lagkagehuset og Halifax.

Vil have en freelancemodel

Ulrich Cort Hansen har haft en række møder med 3F’ Tansport, som er dem, der forhandler overenskomst for madbude. Han mener selv, at det kun handler om nogle småting såsom aftentillæg, der forhindrer dem i at leve op til en overenskomst. Men han undrer sig over, at 3F tillader andre platforme at have freelancere.

– Det giver dårligt mening for os at lave en aftale, når vi kan se, at andre firmaer ikke behøver at gøre det, siger Ulrich Cort Hansen og tilføjer:

– Jeg har set kort på overenskomsten for Hilfr, og den ser spændende ud. Den kunne vi godt se nogen muligheder i.

TakeOut siger, at virksomheden ønsker at bakke op om den danske model og sikre deres medarbejdere ordentlige arbejdsvilkår, lyder det fra direktøren.

Men Ulrich Cort Hansen ville ikke være afvisende over for en freelance-model, hvis det kunne passe ind i de danske regelsæt for ansatte. 

– Hvis chaufførerne kan melde til og fra, så ville vi ikke være afvisende overfor en freelance-model. Så er vi faktisk positive over for en alternativ måde at gøre det på, så længe det er ens for alle, siger Ulrich Cort Hansen. 

Wolt: Interessant

Hos Wolt er man også interesseret i at få en aftale med 3F, der kan imødekomme deres kurerpartneres ønske om en høj grad af fleksibilitet. 

– Udfordringen ved at nå til enighed med 3F er, at 3F netop ikke synes at ville imødekomme den grad af fleksibilitet og frihed, som kurerpartnerne efterspørger. 3F har ganske vist indgået en overenskomst med platformen Hilfr, der minder meget om den løsning, vi ønsker os. Den løsning vil imødekomme kurerpartnernes ønske om høj grad af fleksibilitet, og derfor er det afgørende for os, siger Wolts kommunikationschef, Mikke Tofte Jørgensen. 

Han mener derfor, at der er gode mulighed for, at der kan komme en aftale på plads med den model.

– Hvis vi kan blive enige om en overenskomst, som trods alt ikke er fremmed, blot sjælden, på det danske arbejdsmarked, som Hilfr-løsningen, så vil vi have et meget interessant udgangspunkt for at indgå en overenskomst, skriver han. 

3F: Freelancemodel i transport er udelukket

Den famøse Hilfr-aftale blev indgået mellem 3F Privat, Service, Hotel og Restaurant (PSHR) og rengøringsplatformen Hilfr, der fik hjælp af Dansk Industri i forhandlingerne. 

Men den slags aftale kan leveringsplatformene godt skyde en hvid pil efter, siger Karsten John Kristensen, der er forhandlingssekretær i 3F Transport. 

– Det er udelukket. Hilfr-aftalen er, som jeg ser den, lige præcis den tredje vej, hvor man laver aftaler for selvstændige. Det har vi afvist, og det holder vi fast i. Det er ikke en stor hemmelighed, at forbundet ikke ønsker en tredje kategori på arbejdsmarkedet, siger Karsten John Kristensen.

Men hvorfor har 3F så lavet en aftale på området, hvis det ikke er jeres ønske? 

I Transportgruppen er det her ikke en løsning, men hvis PSHR mener, at det er løsningen på deres område, så fair nok. De har vel lavet aftalen, fordi den er fornuftig, men jeg vil bare sige, at i forbundet som helhed, er man enig om, at man ikke skal have en tredje kategori. Det er forbundets holdning, siger Karsten John Kristensen. 

Men kan du forstå, at der er andre platformsvirksomheder, som synes, det virker underligt, at I ikke vil tilbyde en lignende løsning, som I allerede har lavet med andre?

– Der er nogle, som er blevet klogere efterfølgende i forhold til Hilfr-aftalen. Det var måske ikke så genialt, som man troede. Det har i hvert fald ikke givet de ønskede resultater. Jeg kan bare sige, at det ikke er løsningen på transportområdet. Enten er man rigtig selvstændig, eller også er man lønmodtager, siger John Karsten Kristensen.

Hvad er så løsningen? 

– Når vi ikke har et fast lønmodtagerbegreb i Danmark, så er vi fanget i det her limbo, hvor man kan diskutere, om man nu kan være selvstændig eller ej, og helt firkantet har vi sagt, at vi ikke laver overenskomster for selvstændige, siger Karsten John Kristensen.

Billede: Pressefoto / TakeOut