Direkte til sidens indhold

Venstre, Frie Grønne og Nye Borgerlige sender yderst personfølsom data til Facebook om medlemmer

Radar kan afsløre, at flere folketingspartier sender oplysninger om politiske tilhørsforhold til Facebook, når du melder dig ind. Flere sløjfer nu brugen af det omdiskuterede marketingsværktøj ‘Pixel’.

Venstre, Frie Grønne og Nye Borgerlige sender oplysninger om nye medlemmer til Facebook. Det sker, fordi partierne bruger det omstridte annonceværktøj Facebook Pixels. Liberal Alliance bruger også Pixels, men her er det slået fra på medlemssiden.

Det viser Radars tests af samtlige folketingspartiers hjemmesider.

Ayo Næsborg-Andersen, der er lektor ved juridisk institut ved Syddansk Universitet og forsker i persondataret, er næsten overbevist om, at partiernes praksis er ulovlig.

– Politisk overbevisning er en enormt følsom oplysning, så det skal være meget klart og tydeligt for borgeren, at man samtykker til, at oplysninger om medlemskab bliver registreret og sendt til Facebook, ellers er det ikke lovligt, siger Ayo Næsborg-Andersen.

Hun mener grundlæggende, at det er forkert, at partierne overhovedet gør brug af Facebooks annonceværktøj.

– Èn ting er at kommunikere på Facebook, fordi befolkningen er der, men helt grundlæggende burde partierne lade være med at bruge Facebooks annoncesystemer, for det er et demokratisk problem, at man kan målrette sit politisk budskab direkte på individniveau, siger Ayo Næsborg-Andersen.

Pixel er en slags cookie, der registrerer alle køb og bevægelser på de fleste hjemmesider og sender oplysningerne direkte tilbage til Facebooks server. På den måde kan partierne målrette deres politiske annoncer efter særlige målgrupper helt ned på individniveau på Facebook.

Her får Facebook information om et køb af medlemsskab hos Venstre.

Problematisk i bedste fald

Jan Trzaskowski, professor i markedsføringsret på Copenhagen Business School, ser det som problematisk, at nye Venstre-medlemmer ved indmeldelse i partiet ikke bliver gjort opmærksom på, at deres oplysninger sendes videre til Facebook.

– I bedste fald er det problematisk ud fra et privatlivs synspunkt, fordi det er tale om en indgribende overvågning af individet, som ikke har en rimelig chance for at vide det sker. Det bliver kun værre af, at Facebook får adgang til følsomme oplysninger om politisk overbevisning, siger Jan Trzaskowsk, der er aktuel med bogen ’Your Privacy Is Important to Us!’, hvor han kommer med hård kritik af adtech-industrien.

Han forklarer, at retstilstanden ikke er klokkeklar, og at Facebook og andre kan udnytte dette til selv at fortsætte med at indsamle data om folks adfærd på nettet.

– Vi ved fra whistlebloweren Frances Haugen, at Facebook udmærket kender til konsekvenserne af deres brug af oplysninger, og at det tilsyneladende ikke lader til at bekymre dem. Om noget viste Cambridge Analytica-skandalen, at sociale medier ikke kun spiller en rolle ved kommerciel markedsføring, men også i yderste konsekvens for individets ret til selvbestemmelse, siger han.

Venstre og Nye Borgerlige holder fast i Pixel

Radar har spurgt Venstre, hvorfor de sender oplysninger om medlemskab videre til Facebook. Her lyder svaret, at de bruger Pixel til at kunne målrette annoncering mod de, der allerede har udvist en interesse for et emne eller brugt tid på hjemmesiden.

– Pixlen måler i den forbindelse, om der sker en konvertering på baggrund af vores annoncering, lyder det kryptiske, skriftlige svar fra pressetjenesten.

Hos Nye Borgerlige er Pixels slået til på deres side, selvom man som bruger afviser alle cookies, viser Radars tests. Partiet oplyser intet sted, at de benytter Facebook Pixels. Alligevel skriver pressechef Lars Kaaber, at man overholder egne etiske retningslinjer.

Pixels er slået til ved indmeldelse i Nye Borgerlige.

– Jeg har gennemgået sagen med mine folk. Der er ikke noget i den måde, vi behandler data på, som er i strid med hverken lovgivningen eller vores egne etiske retningslinjer, skriver Lars Kaaber.

Radar har talt med Jesper Kaae, der er partner og CTO i marketingsbuearet Adtention. Han mener, at politikerne skal være meget varsomme med Pixels.

– Partierne kan bruge Facebook Pixel til at kunne finde vælgere, som minder om dem, de har i forvejen. Du kan relativt nemt manipulere folk, for har du en kernevælger som er interesseret i et særligt område, kan du vende dit budskab, så det passer bedre til dem, siger han.

Radar har også spurgt partierne om, hvorvidt personlige oplysninger som mail og fødselsdato bliver sendt videre til Facebook. Det har partierne afvist. Jesper Kaae forklarer, at det er noget partierne selv manuelt skal bede værktøjet om at indsamle.

– Men jeg kan ikke se, hvorfor de skulle gøre det, for Facebook ved allerede, hvem du er, siger han.

Frie Grønne: Vi slår det fra

Frie Grønne er det eneste venstrefløjsparti, som har slået Pixels til på deres hjemmeside. Da Radar kontakter dem i første omgang, holder de fast i brugen af værktøjet. Da vi kontakter dem igen for at høre, hvorfor det er slået til på medlemssiden, lyder svaret, at det var en ‘fejl’, og at det nu er slået fra.

– Helt grundlæggende ser vi i Frie Grønne med stor skepsis på techgiganternes dataindsamling, og derfor har vi også haft kvaler med overhovedet at skulle bruge f.eks. Facebook. Når det er sagt, er det selvfølgelig helt afgørende, at man så begrænser brugen af de her selskaber og deres tjenester mest muligt, og det må jeg konstatere, at vi ikke har gjort, når Facebook Pixels har været aktivt på vores hjemmeside, skriver partileder Sikandar Siddique i et skriftligt svar til Radar.

Hos Konservative har de haft Pixels slået til på hjemmesiden, viser Radars tests. Men efter, at vi beder dem forklare brugen af Pixels, bliver det pludselig slået fra. Efter over en uges gennemgang af sagen, lyder det fra partiets administrationschef, at de slet ikke har gjort brug af Pixels i mange år.

– Vi bruger ikke Facebook Pixels, og har ikke brugt disse i flere år. Det eneste sted, hvor der anvendes Facebook Pixels er på en enkelt af vores mange undersider – ved tilmelding til pressemeddelelser, som sker via tjenesten Mailjet, skriver administrationschef Louise Holm Sommer.

Facebook Pixel er en sporingskode fra Facebook, som grundlæggende giver dig mulighed for at tracke handlinger, som sker på dit website. Lige så snart at en handling sker, så udløses pixelen og handlingen rapporteres til Facebook.

 

CBS-lektor får 15 millioner til at forske i tab af data
Digitalisering

CBS-lektor får 15 millioner til at forske i tab af data

Hvad skal gemmes, og hvad skal slettes af alt den data, der bliver samlet ind? Det skal forsker og lektor ved CBS Nanna Bonde Thylstrup udforske i løbet af de næste fem år. Hendes håb er, at vi kan få et mere konkret sprog for datatab.