Platformsøkonomi

Toyota og brint-selskabet Everfuel har indgået et samarbejde med taxi-tjenesten DRIVR for at skabe fundamentet for et dansk brintbil-marked. Derfor har platformen ikke betalt biler og brændstof i hele 2021.

Af Mats Magnussen og Peter Christian Bech-Nielsen

Brintbiler var indtil for nyligt stort set fraværende i Danmark.

Men den app-baserede taxitjeneste DRIVR indgik i november et ‘partnerskab’ med Toyota og blev en slags brint-ambassadør, da de udvidede flåden med 100 Toyota Mirai-brintbiler. 

Samtidig kom der en ny hydrogen-tankstation på Amager fra firmaet EverFuel, som skal være med til at servicere de nye brintbiler. 

Hvordan gik det til, at et af verdens største bilfirmaer pludselig indgik et partnerskab om brintbiler med et mindre, dansk taxiselskab?

Betaler ikke leasingydelse

DRIVR’s adm. direktør Haydar Shaiwandi forklarer, at partnerskabet skal forstås på den måde, at Toyota har leaset de 100 brintbiler uden tilbagebetaling på leasingydelsen det første år. Hvis det bliver en succes, er der mulighed for at få leveret yderligere 160 biler. 

– Jeg har fået nogle aftaler på mine køretøjer, som ingen andre i kongeriget Danmark har. Det betyder, at jeg har nogle unikke fordele som blandt andet tæller henstand på betalingen af leasingydelsen, siger Haydar Shaiwandi.

Derudover har Toyota også garanteret DRIVR’s likviditet, fortæller Haydar Shaiwandi.

– Brint var et dødt projekt, som jeg er i gang med at genoplive. Derfor går Toyota ind og hjælper mig med mit cashflow, siger han.

Hos Toyota fortæller deres pressechef, Anders Tystrup, at de har et godt samarbejde med DRIVR om at få udbredt kendskabet til brintbiler. 

– Vi har en fælles interesse i at få accelereret brugen af brint for at speede den grønne omstilling op. Lige nu giver det ikke mening for mange private at købe brintbiler på grund af et begrænset udbud af brinttankstationer. Derfor ser vi brinttaxier som en god måde at få flere biler på vejene, hvilket kan skabe grobund for at opføre flere brinttankstationer, og dermed også at flere private vil overveje brintbilen, siger Anders Tystrup, der ikke vil kommentere på de konkrete aftaler.

Brint giver mening i taxibranchen

At Toyota vælger at indgå et samarbejde med DRIVR skal ses i lyset af, at de over hele verden indgår samarbejde med deres brintbiler med lignende app-baserede taxaselskaber. 

Toyota har samarbejde med firmaerne Clevershuttle i Tyskland, HysetCo i Frankrig og Green Tomatoes i England.

For brint giver rigtig god mening i taxaselskaber, siger Anders Tystrup.

– Brintbiler er nogle af de bedst egnede, når vi snakker taxakørsel, fordi de er enormt hurtige til at tanke op i modsætning til elbiler, siger han.

Tejs Laustsen Jensen, der er adm. direktør i Brintbranchen fortæller, at der er et stort perspektiv i brintbiler i taxabranchen i forhold til den grønne omstilling.

–  Der er ingen tvivl om, at taxibranchen er en afgørende drivkraft i den grønne omstilling. Skiftet fra sort diesel til grøn brint sikrer den samme drift bare uden skadelige emissioner, siger direktøren. Men det kan blive svært for Toyota at overbevise danskerne om at købe brintbiler, for lige nu er infrastrukturen og muligheden for at lade op langt fra lige så tilgængelig som elbiler, mener professor ved Institut for Energikonvertering og -lagring på DTU Niels J. Bjerrum.

– Toyota kan bruge samarbejdet til at undersøge markedet, men problemet med brintbiler er, at prisen er for høj i øjeblikket, siger han.

Han mener derfor, at det hovedsageligt vil være inden for taxibranchen, at brint vil blive udbredt, hvis ikke prisen sænkes i fremtiden.

Prisen på en Toyota Mirai starter på lige knap en halv million kroner.

Samarbejde med tankstation

Det er ikke kun Toyota, der har været villige til at lade DRIVR vente med betalingen for at få brinteventyret til at ske. 

– Jeg har også henstand på betalingen af min brændstof, fortæller Haydar Shiawandi. 

Det danske selskab Everfuel, der står bag en række brinttankstationer, bekræfter, at de har indgået en rammeaftale, som betyder, at DRIVR ikke har betalt for brinten endnu.

– Men det betyder ikke, at brinten er gratis, skriver Everfuels kommunikationsansvarlige Lea Vindvad Hansen.

Hun forklarer, at samarbejdet giver mening, fordi de får flere biler på gaden, der kan danne grundlag for flere brintstationer. 

– Samarbejdet med DRIVR har været eksemplarisk, og et godt eksempel på hvordan begge parter kan få noget ud af en aftale, skriver EverFuels kommunikationsansvarlige.

I Danmark er der lige nu kun en håndfuld brintstationer, men firmaet Everfuel har tidligere på året lovet, at de vil bygge 19 nye ladestandere.

Vinder stort udbud

Samarbejdet med Toyota og EverFuel har gjort det muligt for DRIVR at vinde et af Danmarks største offentlige udbud til taxikørsel. De næste fire år skal selskabet stå for hele Københavns Kommunes ad hoc taxikørsel. 

Dermed vil bl.a. børn med handicap, psykisk udfordrede borgere, borgere på vej til hospitalet, kommunalt ansatte i tjeneste og politikere fremover blive transporteret i brintbiler.

Billede: Pressefoto / DRIVR

2 reaktioner

Lukket for kommentarer.