Platformsøkonomi

Takeout

Det er ikke første gang, at brødrene bag leveringsplatformen TakeOut er blevet truet med inkasso.

Af Mats Magnussen

Trusler om inkasso er slet ikke uvant for brødrene Ulrich og Thomas Cort Hansen, der ejer leveringsplatformen TakeOut.

Nu viser det sig, at restaurantkæden Green Mango også har haft problemer med betalingen fra leveringsplatformen Takeout.

Techmediet Radar har tidligere kunnet fortælle, at restauranter og kæder som Palæo, Sliders og 42 Raw har brugt mange kræfter på at blive betalt af leveringsplatformen TakeOut.

Over stregen

I 2019 blev det for meget for ejeren af thai-kæden Green Mango, Mathias Nielsen, da de manglede adskillige måneders betaling fra TakeOut. Efter en længere dialog, sendte han sagen til sin advokat.

– Hos TakeOut er det aldrig til at vide om pengene kommer, forklarer Mathias Nielsen, der har haft et samarbejde med selskabet siden 2014. 

Efter advokaten havde krævet betaling skete næsten det samme som i sagen med Sliders, som Radar tidligere har rapporteret. TakeOut reagerede og lovede at betale pengene med det samme. 

Herefter gik det godt i en periode, men i efteråret sidste år var den gal igen, husker Mathias Jensen.

– Selvom de havde lovet højt og helligt, at der var styr på betalingen, var der igen problemer med afregningen, og jeg synes, at det er en utrolig illoyal måde, at behandle sine samarbejdspartnere på, lyder det opgivende. 

For Green Mango er der tale om relativt små beløb gennem samarbejdet med TakeOut, men ejeren overvejer nu kraftigt at droppe samarbejdet. 

Frist overskredet

Burgerkæden Sliders fik sin betaling til sidst, men først efter fristen var overskredet.

I en mail til Sliders daglige leder Christian Boysen beklagede TakeOut misforståelsen og forklarede, at det var første gang, at det var gået så vidt med involering af advokater og trussel om inkasso-sag. 

– Sliders er den eneste samarbejdspartner og sag der endte ud i rykker/påkravsskrivelse via advokat, skrev bestyrelsesformand i TakeOut Ulrich Cort Hansen til Radar.

Men det er ikke første gang, at en af TakeOuts restaurantpartnere har set sig nødsaget til at involvere advokater for at få sin betaling, som Radars kilder kan fortælle.

Jesper Rydahl, der er direktør i kæden 42 Raw, oplevede de samme problemer gennem flere år, og han besluttede derfor at stoppe samarbejdet. 

– Igennem længere tid havde vi udfordringer med at få vores penge, og derfor opsagde vi samarbejdet, da vi efter en længere indsats havde fået vores penge, fortæller han. 

Også stifter og direktør i kæden Palæo, Peter-Emil Nielsen, bekræfter, at der gennem en længere periode har været udfordringer med betalingen, men at de nu har fundet en løsning. 

Kan ikke få opgørelse

Selvom at TakeOut har betalt både Sliders og Green Mango deres udestående, forholder de sig begge undrende over for metoden. 

– Jeg synes, det virker som om, at de slet ikke bekymrer sig om at blive truet med inkasso, så måske er det bare en systematisk måde at polstre deres kassekredit i stedet for at gå i banken, siger Christian Boysen.

Derudover oplever både Mathias Jensen og Christian Boysen fra Sliders, at det er svært at få et overblik over, hvor meget de præcist har omsat for gennem TakeOut.

– Det er ikke en normal måde at drive forretning på, når de ikke kan fortælle os, hvor mange ordre, der er faktureret for, siger Mathias Jensen. 

TakeOut: Det var et corona-svar

Hos TakeOut indrømmer Ulrich Cort Hansen, at der har været en inkasso-sag før, men at deres svar om, at der aldrig havde været lignende sager, kun skulle forstås som under corona. 

Derudover holder TakeOut fast i, at det er dem, som agerer bank for restauranterne, da mange af deres restauranter modtager betalingen direkte gennem egen hjemmeside og herefter afregner med TakeOut.

Men Radar kan ikke få svar på, hvorfor restauranterne ikke modtager en opgørelse over antal ordre, eller om TakeOut har problemer med kassekreditten.