Platformsøkonomi

Flere restauranter oplever, at take-away platformen TakeOut gentagne gange undlader at betale til tiden. Burgerkæden Sliders vil sende sag til inkasso.

Af Mats Magnussen

Burgerkæden Sliders har fået nok af leveringsplatformen TakeOut, fordi de gennem længere tid ikke har modtaget deres betaling.

Derfor har Sliders opsagt samarbejdet og har gennem deres advokat sendt et krav på 76.000 kroner til TakeOut, som Radar har set. 

TakeOut havde indtil torsdag i sidste uge til at betale det beløb, og derfor tager Sliders nu det næste skridt, fortæller den daglige leder af Sliders, Christian Boysen.

– Vi har gennem flere måneder forsøgt at få vores betaling, og nu er vores tålmodighed opbrugt, så jeg har bedt vores advokat om at tage næste skridt, som formentlig er inkasso, fortæller han.

At sagen er endt her, ærger Christian Boysen, for TakeOuts leveringservice har generelt været et fint supplement til Wolt.

Problemet opstår, når der skal penge på bordet. Her oplever han ofte, at TakeOut ikke svarer, hvornår pengene bliver udbtalt.

Det giver en usikkerhed, når man har en masse penge ude og svømme. Lige nu er vores branchen ikke polstret til at tage det roligt, når en leverandør beholder penge, som ikke er deres. Alle take-away platformene har været i styrtende vækst, så de burde have rigeligt med dun på kroppen, til at kunne overholde deres aftale med os, der leverer produktet, siger han.  

Bag TakeOut står tvillingerne Ulrich og Thomas Cort Hansen, som har drevet deres online take-away platform i 20 år. Fra 2019 til 2020 fordoblede TakeOut deres antal af ordrer. Det blev i 2020 til over en halv million bestillinger, og omsætningen steg fra 89 millioner kroner til 160 millioner, fremgår det af en pressemeddelelse med overskriften ‘kæmpe succes under corona’. 

Problem i flere år

Sliders problem med at få betaling til tiden har stået på løbende siden midten af 2019, viser mails mellem de to forhenværende partnere, som Radar har set. I flere mails forklarer TakeOut den manglende betaling med, at der er sket misforståelser, eller at de har været underbemandet.

Men det er ikke kun Sliders, som har oplevet problemer med betalingen. 

Jesper Rydahl, der er direktør i kæden 42 Raw, oplevede de samme problemer gennem flere år, og han besluttede derfor at stoppe samarbejdet. 

– Igennem længere tid havde vi udfordringer med at få vores penge, og derfor opsagde vi samarbejdet, da vi efter en længere indsats havde fået vores penge, fortæller han. 

Også stifter og direktør i kæden Palæo, Peter-Emil Nielsen, bekræfter, at der gennem en længere periode har været udfordringer med betalingen, men at de nu har fundet en løsning. 

Techmediet Radar har været i kontakt med andre restauratører, som er på TakeOut, som bekræfter billedet af, at der har været problemer med at få betalingen til tiden. De ønsker ikke at stå frem med navn. 

Agerer kassekredit

Christian Boysen undrer sig over, hvorfor TakeOut ikke betaler til tiden. Han er kommet frem til, at det må skyldes, at TakeOut beholder restauranternes omsætning for at polstre deres kassekredit.

– Jeg frygter, at de bruger os som en bank, der yder dem kredit. Jeg kan ikke komme på andre forklaringer end, at de skal bruge pengene akut til at dække andre dele af deres forretning, siger han.

Sliders gik konkurs under corona-nedlukningen, da der blev oparbejdet for stor gæld i forretningen, men virksomheden blev kørt videre af Christian Boysen og hans far, Power-direktør Jesper Boysen. Derfor er samarbejdet med TakeOut fortsat uden afbrydelser med samme ledelse. 

Christian Boysen håber nu, at andre restauranter, der vælger at samarbejde med TakeOut, er påpasselige med at give TakeOut for lang snor med betalingen. 

Jeg håber, at denne her sag betyder, at andre restauranter ikke ender i samme situation som os, siger han.

TakeOut: Der er sket fejl

Medstifter og bestyrelsesformand i TakeOut Ulrich Cort Hansen skriver i en mail til Radar, at firmaet har været udfordret af efterspørgslen under corona, men at de altid har betalt deres partnere.

– Der er sket menneskelige fejl og forsinkelser undervejs, hvilket vi beklager. Der bliver løbende arbejdet for at effektivisere og optimere processerne, således at fejl og forsinkelser undgås i alle led af forretningen, skriver han i mail.

På spørgsmålet om, hvorfor sagen med Sliders er endt med at blive så tilspidset, lyder forklaringen, at samarbejdet har været ‘ustruktureret’ i forlængelse af konkursen.

– Sliders er den eneste samarbejdspartner og sag, der endte ud i rykker via advokat, og forløbet med involvering af advokat (kurator) skete i forlængelse Sliders’ konkurs, skriver Ulrich Cort Hansen og uddyber senere i mailen, at ‘det har været frustrerende for alle involverede parter på begge sider af bordet’. 

Han forklarer samtidig, at der var nogle ‘indkøringsvanskeligheder’ hos Palæo, og at samarbejdet gik ‘lidt skævt’ med 42 Raw. 

Samtidig forklarer han, at størstedelen af online-indbetalinger sker direkte til restauranterne selv gennem deres egne hjemmesider, og at TakeOut derfor agerer ‘bank’ for dem ved at modtage deres betaling efterfølgende. 

Opdatering: Sliders har nu modtaget betalingen efter inkasso-varslet udløb, oplyser Christian Boysen, daglig leder i Sliders. 

Billede: Sliders / Pressefoto