Tech-politik

Forbrugerrådet Tænk og Børns Vilkår bakker op om anbefalinger om forbud mod såkaldte “loot boxes” i videospil for børn og unge. Spillene anklages for manipulerende design, der skaber afhængighed.

Af Mats Magnussen og Peter Christian Bech-Nielsen

En række skrappe krav om regulering af såkaldte “loot boxes” i computerspil bliver nu rejst af Forbrugerrådet Tænk og organisationen Børns Vilkår.

– Vi mener, at det er på tide, at man politisk begynder at forholde sig til det her fænomen, for det er noget utrolig mange børn og unge bliver eksponeret for, siger jurist i Forbrugerrådet Tænk Kim Fogtmann.

Børns Vilkårs direktør, Rasmus Kjeldahl, mener at det er en ‘no brainer’ at forbyde loot boxes i videospil for børn og unge.

– Det er ganske fornuftigt at kræve det forbudt, for der er et tydeligt element af hasardspil over det, siger Rasmus Kjeldahl. 

Loot boxes eller plyndrebokse er kort fortalt digitale pakker, som spilleren ikke kender indholdet af, og som kan tilkøbes for at få en fordel i spillet. De er særligt udbredt i videospil, der er gratis at spille, men som benytter en freemium-model, hvor brugerne betaler for at få adgang til de bedste våben, spilkarakterer, genstande eller genveje.

Organisationernes kritik af loot boxes kommer i forlængelse af en rapport fra det norske forbrugerråd, der fremhæver, at børn og unge i særdeles høj grad bliver udsat for manipulerende design, aggressiv markedsføring og vanedannende incitament-strukturerer i videospil. 

Tænk: Se mod Belgien og Holland

Den norske rapport anbefaler, at tilfældige tilkøb skal gøres forbudt i spil målrettet børn, og at al betaling for voksne altid skal fremgå i rigtig valuta. 

De samme anbefalinger bakker det danske forbrugerråd op om. Her kigger man også mod Belgien og Holland, hvor loot boxes er blevet underlagt spilregulering og kræver en særlig tilladelse fra en spilkommission. Hvis ikke spilfirmaerne bag fx. Counter Strike og FIFA retter ind, skal loot boxes i sidste ende gøres ulovligt, mener Tænk.  

– Hvis man ikke kan komme problemerne til livs med stramme krav til firmaerne, så synes vi, at det skal forbydes som i Holland og Belgien, siger Kim Fogtmann. 

Rasmus Kjeldahl fra Børns Vilkår mener også, at loot boxes bør reguleres og føres kontrol med under spillelovgivningen. 

– Det bør være en overtrædelse af spillelovgivningen, når de i realiteten tager lommepenge fra børn i et mersalg, som er svært at gennemskue værdien af, siger han. 

Opdatering: Den hollandske højesteret afgjorde i marts, at firmaet bag FIFA, Electronic Arts, ikke har overtrådt spillelovgivningen med deres loot box, da det ikke var det ‘primære formål med spillet’. Dermed er loot boxes ikke ulovlige i Holland. 

Minder om gambling

Et eksempel på loot boxes er fra spillet FIFA, hvor den mest værdifulde fodboldspiller er franske Kylian Mbappé. Men det vil koste op mod 100.000 kroner for at være 99 procent sikker på at få fingrene i ham. 

Christian Mogensen, specialkonsulent ved Center for Digital Pædagogik, kalder sig også for stor fan af et forbud mod loot boxes, fordi det minder om gambling. Han sammenligner loot boxes med roulette på et casino.

– Sandsynligheden for at vinde et af de bedste kort eller genstande i loot boxes er næsten som på rouletten. På den korte bane ville det ikke fjerne spilleglæden eller ødelægge gode spilkoncepter, hvis vi fik en aldersgrænse for de her ekstremt aggressive forretningsmodeller, siger Christian Mogensen.

Ifølge Kim Fogtmann fra Tænk opstår der ofte såkaldte ‘dark patterns’ i videospil, hvilket er en måde at manipulere brugere til at købe eller skrive sig op til noget, de egentlig ikke ville have. Derfor ønsker Tænk også et forbud mod dark patterns.

– Firmaerne pusher dig til at købe ting med pop-ups, hvor der er kort tidsfrist. De udnytter også din fear of missing out ved at give dig en bonus hver gang, du logger ind, siger Kim Fogtmann, der kalder det en aggressiv måde at sælge på.

EU-loven Digital Services Act, der er ved at blive endeligt godkendt i EU-systemet, står til at forbyde dark patterns.

Erhvervsminister: Ideer er velkomne

Erhvervsminister Simon Kollerup hilser anbefalingerne fra Tænk og Børns Vilkår velkommen.

– Det skal være trygt og sikkert for børn og unge at færdes online – hvad enten det er på sociale medier som Facebook eller i en virtuel verden i et computerspil. Alle gode ideer er velkomne, og derfor ser jeg også frem til at læse Forbrugerrådets anbefalinger, siger Simon Kollerup i en skriftlig kommentar. 

Han fortæller, at regeringen allerede er ved at kigge på området i Danmark fx. i forhold til adfærdsdesign på online platforme.

– Jeg er samtidig glad for, at ændringer af markedsføringsloven i efteråret sidste år allerede har styrket beskyttelsen af børn og unge online, siger ministeren.

EL: Klar til forbud

Enhedslistens erhvervsordfører Rune Lund siger til Radar, at partiet er klar til et forbud mod lootboxes.

– Vi er helt enige. Loox boxes og markedsføring i spil over for børn skal stoppes, siger han.

Dele af spilområdet ligger politisk under Skatteministeriet. Rune Lund fortæller, at Enhedslisten vil tage blandt andet loot boxes og såkaldt skin-betting med til forestående forhandlinger på skatteområdet.

– Vi vil forbyde reklamer for spil. Især over for børn. Børn skal ikke kunne indgå væddemål, hvilket skin-betting reelt er, siger han.