Direkte til sidens indhold

Niklas og Patrick arbejdede for app’en TakeOut: Bilerne var ødelagt og ingen adgang til toilet

Patrick Vogelius og Niklas Mejer var begge ansat som madbude hos take-away tvillingerne i TakeOut. De har kæmpet forgæves for at få deres feriepenge og fortæller om et firma med kaotiske forhold.

Patrick Vogelius (tv) og Niklas Mejer, der har arbejdet for TakeOut.

‘Vi passer godt på vores ansatte’

Sådan lød overskriften i en pressemeddelelse fra leveringsplatformen TakeOut, der i samme omgang skød hårdt mod konkurrenten Wolts lange liste af skandaler med ‘dårlig løn, ingen fagforening, ringe levevilkår, beskidte bokse etc.’.

TakeOuts stifter og medejer Ulrich Cort Hansen forklarede derimod, at de passede på deres ansatte chauffører, da de ‘bogstavelig talt står med slutproduktet i hånden’.

– Der er alt for mange risici ved at svigte den hånd, fortalte Ulrich Cort Hansen i pressemeddelelsen.

Men nu kan Radar på baggrund af samtaler med en række forskellige medarbejdere fortælle en anden historie om en virksomhed, der voksede gevaldigt under corona-krisen med deres online-leveringssystem, men som har massive problemer med at betale deres regninger, og derfor endte med at blive drevet med risici for medarbejdernes ve og vel. Spørsmålet er, om TakeOuts deroute er et udtryk for, at app-leveringsboblen nu er ved at sprænges?

De ansvarlige for det hele, de såkaldte take-away tvillinger Ulrich og Thomas Cort Hansen, benægter fortsat alle kritikpunkter og fastholder, at TakeOut fortsætter på trods af, at de største kæder herunder Sticks ‘n’ Sushi har stoppet samarbejdet, og deres medarbejdere ikke har fået løn.

Vil ikke betale feriepenge

Niklas Mejer startede hos TakeOut som chauffør og var i lang tid glad for studiejobbet, hvor han fik lov at bringe mad ud på hele Sjælland i en af firmaets biler.

Men i begyndelsen af sidste år begyndte det at gå op for ham, at der var noget galt. Det startede med, at de ansatte fik breve i e-boks om, at TakeOut ikke havde betalt feriepenge. Når han gik til ledelsen, blev han igen og igen mødt med beskeden om, at pengene ville komme.

– Til sidst stoppede de bare med at besvare mine opkald, fortæller Niklas Mejer.

Da han valgte at gå til sin fagforening 3F for at få sine penge, blev tonen fjendtlig. I en sms, som Radar har set, skrev Ulrich Cort Hansen, at det ikke giver ‘mange point’ hos TakeOut, at gå til fagforeningen.

TakeOut kalder det selv en tvist, fordi de ikke mener, at de skal betale feriepenge af den lønbonus, som chaufførerne fik udover deres timeløn på 110 kroner.

I et brev til 3F’s advokat i august skrev Ulrich Cort Hansen, at hvis 3F krævede feriepenge for chaufførernes bonus, så ville det få firmaet til at gå konkurs, da alle chauffører i så fald skal have deres feriepengene.

Hos 3F forklarer faglig sekretær i Valby Rasmus Damm, der fører Niklas Mejers sag, at bonussen var en væsentlig del af betalingen til chaufførerne, og at det derfor er helt udelukket, at der ikke skulle være feriepenge inkluderet.

Men problemet for Niklas Mejer er, at lønudbetalinger undervejs i forløbet skiftede til det nu konkursramte TakeOut LastMile cvr-nummer, uden at han er gjort klar over det. Derfor vil 3F overbevise en dommer om, at der er tale om virksomhedsoverdragelse for at kunne opkræve feriepengene fra TakeOut.

– Der er potentielt hundredvis af TakeOut-bude, der kan føre en sag mod dem, så det kan i sidste ende blive dyrt for dem, siger Rasmus Damm.

For få dage siden fortalte flere ansatte i TakeOut, at de ikke havde fået løn i december.

Ødelagte biler

Samtidig med den manglende udbetaling af feriepenge, begyndte det også at blive risikabelt at arbejde for TakeOut.

Niklas Mejer fik vennen Patrick Vogelius med ind i firmaet, mens det hele gik godt. De fik sommetider lov til at låne direktørernes Porsche, når der manglede biler.

Men de to venner fortæller, at leveringsbilerne til sidst var så ramponerede og ødelagte, at de frygtede for deres sikkerhed. Ifølge Radars oplysninger stoppede TakeOut deres serviceaftale på bilerne og samtidige stoppede den faste mekaniker med at fixe deres trehjulede el-scootere, de såkaldte tripplere.

– Næsten samtlige biler var næsten lige til at skrotte. I en af dem kunne man ikke lukke døren ordentligt, og i en anden kunne man ikke slukke for varmen, så det var en sauna, og folk fik ondt i hovedet, fortæller Patrick Vogelius og tilføjer:

– Når vi spurgte om ikke bilerne skulle fixes, fik vi at vide, at der ikke var råd til det, siger Patrick Vogelius.

Ingen vejhjælp

Ifølge de to venner måtte de ansatte ikke købe diesel for mere end 200 kroner ad gangen. Nogle gange måtte de selv lægge ud eller låne direktørernes dankort.

Derfor måtte de begge flere gange parkere en af udbringningsbilerne i vejkanten, fordi den var gået i stå. I begyndelsen hentede Falck-bilerne, men til sidst stoppede de med at komme, fordi TakeOut ikke betalte regningen.

– Så måtte man sidde og vente på, at en kollega kunne hente dig med hjem, siger Niklas Mejer.

Ifølge en indkaldelse til Fogedretten, som Radar er i besiddelse af, skylder TakeOut 107.000 kroner til Falck. Falck har ikke ønsket at svare på, om de har modtaget pengene.

Ildelugtende skurvogn

De fysiske rammer for de ansatte var heller ikke noget at råbe hurra for. I forbindelse med at TakeOut skulle flytte fra deres kontor, blev de ansatte i kundeservice placeret i en skurvogn, hvor der også var et toilet uden adgang til vand.

– De arbejdede praktisk talt i en vogn fyldt med lort, siger Niklas Mejer.

En medarbejder i kundeservicen, som ikke ønsker at stå frem med navn, fortæller, at han var nødt til at gå på toilettet i Joe&Juice i Nordhavn. Først efter flere måneder fik firmaet stillet en toiletvogn op ved siden af.

Her er skurvognen, som i dag er fjernet fra området ved Skudehavnsvej i Nordhavn.

Skurvognen hvor de ansatte i kundeservice arbejdede. Foto: Privat

TakeOut-kirkegård

Radar tog forbi TakeOuts garage og opholdsrum for chaufførerne i Nordhavn. Her fandt vi det medarbejderne havde døbt TakeOuts “kirkegård”.

For selvom det var planen at de trehjulede el-scootere skulle repareres, blev det opgivet fordi firmaets mekaniker stoppede.

Foto: Mats Magnussen

TakeOut: Kommenterer ikke på enkeltsager

TakeOuts nuværende direktør Thomas Cort Hansen ønsker ikke at stille op til interview. Han skriver i en mail til Radar, at han ikke ønsker at kommentere på enkeltsager og private forhold.

‘Takeouts softwareforretning tilpasser sig løbende markedssituationen og ser trods udfordringerne optimistisk på 2023,’ skriver Thomas Cort Hansen.

Om kritikken af de ramponerede biler og den manglende vejhjælp fra Falck, lyder svaret:

– En større vognpark vil ofte bære præg af at mange deltidschauffører er involveret i logistikken. Alle biler er leaset med serviceaftaler og løbende vedligeholdelse for at sikre gældende regler og forskrifter løbende overholdes.

På spørgsmålet om hvorfor medarbejdere måtte sidde i den ildelugtende skurvogn uden adgang til vand, lyder svaret:

– I forbindelse med ekspropriationen af gamle lokaler lejede selskabet en mobil mandskabsvogn via professionel leverandør som midlertidig løsning (front office) i tilknytning til vognparken og med adgang til fælles toilet-faciliteter.

Overordnet set forklarer Ulrich Cort Hansen, at TakeOut ligesom mange andre indenfor branchen (og uden for branchen) er påvirket negativt af post-corona ordrenedgang, krig og energikrise, inflation, en dyr ekspropriation, coronalån og en øget konkurrence fra især Wolt på markedet for udbringning.

Forsvarsminister: Nyt FE-tilsyn skal forholde sig til menneskerettigheder
Spionage

Forsvarsminister: Nyt FE-tilsyn skal forholde sig til menneskerettigheder

Eksperter er dybt bekymrede over, at de store datamængder, som Forsvarets Efterretningstjeneste indsamler, ikke længere er underlagt tilsyn. Kun enkelte partier er kritiske til citat, mens Forsvarsministeriet understreger, at en ny FE-lov vil forholde sig til danskernes privatliv.