Direkte til sidens indhold

Dyre lejligheder flyder: Byggerod og klager hos Kirk Kristiansen-startup

Flere lejere hos LifeX, der ejes af to af Danmarks rigeste familier, klager over svingende service og byggerod i virksomhedens luksuriøse lejemål.

Ved en diskret dør på Falkoner Allé på Frederiksberg, stå der LifeX på ringeklokken. Den 207 kvadratmeter store lejlighed på femte sal udlejes i dag af prop-tech firmaet, der er ejet af Danmarks rigeste mænd, Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen og Lego-arvingen Kjeld Kirk Kristiansen, gennem deres investeringsselskab Founders.

Lejligheden husede før en S-minister, men bliver i dag udlejet til fem unge udenlandske lejere, eller såkaldte medlemmer, til en pris, der er markant højere, end da ministeren selv boede der. LifeX er for første gang blevet slæbt i huslejenævnet af en tidligere lejer. Lejernes Landsorganisation og en lokalpolitiker mener, at deres priser er ‘alt for høje’, og at der er tale om boligspekulation.

Stor huslejestigning

Mens ministeren stadig boede i lejligheden på Falkoner Allé, kostede andelsboligen ifølge Boligas opslag 22.000 kroner om måneden. En husleje, der er inden for det fastsatte niveau i København for en lejlighed på den størrelse.

Efter LifeX overtog udlejningen blev samme lejligheds fem værelser udlejet separat for op til 12.000 kroner om måneden, altså samlet set knap det tredobbelte af ministerens samlede husleje.

Til sammenligning er det muligt at leje en to-værelses lejlighed til den pris i ejendommen. PropTech-firmaet LifeX blev stiftet i 2017 i København af parret Sune Theodorsen og Ritu Jain, der mødte hinanden, mens de arbejdede for den danske FinTech-success Tradeshift.

Efter at have boet i San Francisco ledte de efter et hjem, de kunne dele med andre unge professionelle i København. Problemet med at finde et sted blev startskuddet til firmaet LifeX, som i dag har 40 boliger i København samt andre europæiske byer som London, Berlin, Munchen, Wien og Paris.

LifeX’s tilbyder ifølge deres hjemmeside ‘bofællesskaber’ til unge udenlandske professionelle, der mangler et sted at bo, når de kommer til København. Værelserne er smagfuldt møbleret, der er rengøring og skift af sengelinned samt adgang til netværket af andre medlemmer hos LifeX, der koblet sammen via firmaets app.

Lejere: Hænger ikke sammen

Radar har besøgt lejligheden på Frederiksberg. Da vi banker på bliver lyden overdøvet af støj fra håndværkere. Efter adskillige bank åbner Alden Muanza døren. Han beklager, at han ikke åbnede før, men støjen var for høj. Han byder indenfor i lejligheden, der viser sig at være et stort byggerod.

Larmen fra en hammer, der banker løs, skærer igennem rummet, hvor en nybygget skillevæg løber gennem dagligstuen.

LifeX havde lovet dem, at de kunne flytte ind i en ny lejlighed, mens arbejdet stod på, men det blev aflyst, fortæller den 26-årige Alden Muanza, der er fra Belgien og arbejder i modebranchen. De fem lejere har som kompensation for den massive larm fået nedsat deres husleje med 40 procent.

Alden Muanza betaler derfor 6.500 kroner for sit værelse i øjeblikket.

– På en måde er det lidt en dobbelt scam, når de lover os, at vi kan flytte, siger han og uddyber, hvorfor han ikke bare flytter.

– Det er virkelig mange penge for et værelse, men jeg havde brug for at finde et sted hurtigt, hvor jeg kunne få mit cpr-nummer registreret, siger han.

Alden Muanza flyttede ind i oktober, men han er allerede godt træt af, at LifeX ikke holder hvad de lover. I denne uge har de ikke haft rengøring, forklarer han.

– Lejligheden er virkelig fin, og de har helt sikkert også sørget for, at vi har fået et netværk, men når du sammenligner det med vores husleje, så hænger det ikke sammen, at vi f.eks. ikke får rengøring i en hel uge, siger Alden Myanza.

LifeX’s medlemmer er typisk udlændinge som Alden Myanza på mellem 28-35 år, som kommer til Danmark for at arbejde og samtidig ønsker sig et netværk i byen.

Svingende service

Radar har været i kontakt med flere nuværende og tidligere medlemmer, der oplever, at LifeX’s service ikke lever op til den høje standard, som de lover.

Franskmanden Pierre Bresson bor i den lejlighed på Østerbrogade, hvor en tidligere lejer har anlagt en sag i huslejenævnet.

Han fortæller, at opholdet hos LifeX startede godt, men blev et ‘mareridt’.

– Efter noget tid begynder de at behandle os lejere dårligt og uden respekt, så mange af mine tidligere roomies fik nok og flyttede, forklarer han.

Pierre Bresson fortæller, at LifeX altid beder lejerne om at prøve at fikse ting i lejligheden selv. Han nævner en episode, der meget bogstaveligt, var dråben, der fik bægeret til at flyde over.

– I dagligstuen var der et utæt rør, hvor der løb vand ud. Vi klagede over det i flere uger, men det var først, da vores underbo Matas klagede, fordi vandet havde ødelagt noget hos dem, at de reagerede på problemet, siger han.

Matas har overfor Radar bekræftet, at der har været problemer med vandskade fra LifeX’ lejligheden.

Det utætte vandrør endte med at resultere i adskillige måneder med håndværkere i lejligheden, der kom ind og ud uden varsel, husker Pierre Bresson.

– Da jeg klagede over den manglende lovpligtige varsel, blev jeg intimideret med advokater, forklarer Pierre Bresson.

Heller ikke de mange netværksmøder, som LifeX reklamerer med, har han særligt meget positivt at sige om.

– Møderne er hovedsageligt bare gratis, offentlige begivenheder, som de inviterer os til at deltage i, fortæller han, og nævner Hubertusjagten i Dyrehaven som det seneste konkrete eksempel.

Han oplever gang på gang at blive spist af med dårlige forklaringer fra LifeX, når der er problemer. Enten skyldes den manglende rengøring, at der ikke er nok rengøringsfolk i Danmark eller også skyldes problemet med manglende internet, at forbindelsen er langsom i hele Danmark, siger han.

I hans øjne er LifeX en start-up, der har været underbemandet, og ikke haft ressourcerne til at klare de mange problemer særligt under Corona-pandemien.

Service ‘konstant forværret’

På Trustpilot skriver en tidligere lejer, Siobhán O’Neill, at LifeX forventer, at lejerne ‘tager en for holdet’. Hun savner lejligheden og de tidligere roommates, men ikke LifeX.

– Servicen blev konstant forværret, og det var umuligt at finde ud af, hvad vi var berettiget til, fortæller hun over telefonen.

Hun nævner som eksempel, at de i starten havde rengøring tre gange om ugen, men det ændrede sig til to gange. Beboerne fik også i begyndelsen en lækker olivenolie som en del af husholdningen, men pludselig blev den udskiftet med en billig rapsolie. Den tidligere lejer oplevede heller ikke, at LifeX tog det seriøst, når hun rejste kritik af selskabets coronahåndtering.

– Når jeg forsøgte at rejse en relevant bekymring, forsøgte de at overbevise mig om at lade det ligge. De fik os til at føle, at vi var meget urimelige, siger hun.

Ifølge Siobhán O’Neill var LifeX en god løsning, da hun og hendes partner manglede et nyt sted at bo. Deres depositum lød kun på en måneds husleje, og de satte pris på rengøringen, og at de fik rent sengetøj udleveret. I alt betalte de 13.000 kroner for et dobbeltværelse.

– I starten syntes jeg, at vi fik meget for pengene. Men efter lidt tid, blev det bare for meget med den konstant svingende service og den evige dårlige respons på vores henvendelser, siger hun.

For høj husleje

LifeX’ forretningsmodel med særlig ‘premium service’, møder massiv kritik fra Lejernes Landsorganisations formand i København, Claus Højte. Han mener, at priserne er voldsomme.

– Det er som udgangspunkt en alt, alt for høj husleje, som de opkræver for de her udenlandske folk, som kommer til København for at arbejde. Hvis de vil tilbyde en ekstra service, må det være uden for lejekontrakten, siger han.

LifeX modtog i 2018 Københavns Kommunes Erhvervspris som blev overrakt af overborgmester Frank Jensen (S).

Claus Højte er uforstående overfor, at firmaet har modtaget en pris fra Københavns kommune.

– Det er fuldstændig vildt, at det her firma har fået en pris for at lænse udlændinge for mange tusinde kroner, siger han og tilføjer, at København ikke er tjent med at store lejligheder splittes op og lejes ud som klubværelser.

Heidi Wang: Udbud og efterspørgsel

Når LifeX kan leje klubværelser ud i lejligheder, kræver det tilladelse fra kommunen. Men står det til lokalpolitiker og medlem af boligudvalget på Frederiksberg Malte Mathies Løcke (S) kommer det ikke til at fortsætte.

– LifeX er et eksempel på den værste boligspekulation med et venligt smil på læben. De prøver at gøre det til noget nyt og smart, men i sidste ende er de bare bolighajer, siger Malte Mathies Løcke til Radar og tilføjer, at han vil “forfølge sagen”, når kommunalvalget er slut.

Heidi Wang, der sidder i Borgerrepræsentationen i København for Venstre og genopstiller ved kommunalvalget, mener at LifeX’ lejere ved hvad de er gået ind til.

– Det er ligesom et bofællesskab, hvor man kan leje værelser. Jeg kan ikke se problemet i, at LifeX lejer et sted og deler det op i værelser, siger hun og tilføjer:

– Det her er udbud og efterspørgsel. Hvis folk synes det er for dyrt, så må de lade være at leje det. Det skal politikere ikke blande sig i.

LifeX: Intet nyt at tilføje

Techmediet Radar har gennem en længere periode bedt om et interview med LifeX’s CEO Sune Theodorsen. Selvom vi har sendt vores spørgsmål på skrift, er det ikke lykkedes at få et interview. I stedet henvises der til en tidligere kommentar.

“Vi værdsætter alle spørgsmål omkring vores model for bofællesskaber, da det er et nyt produkt på markedet som fungerer lidt anderledes end øvrige bofællesskaber. Derfor har vi også arbejdet tæt sammen med både kommuner, stat og jurister for at komme frem til en model, som til fulde overholder den gældende lovgivning,” lyder det skriftlige svar fra Sune Theodorsen, CEO i LifeX.

Han skriver videre, at LifeX blev stiftet for at ‘løse vores egne udfordringer” med at flytte til en ny by:

“Vi ved fra utallige førstehånds samtaler med vores medlemmer, at vi skaber stor værdi i forhold til vores priser, hvilket også er underbygget af de mange anmeldelser og udtalelser om LifeX fra vores medlemmer,” skriver Sune Theodorsen og tilføjer:

“Det samme hører vi fra de mange både store og små virksomheder LifeX samarbejder med, som sætter stor pris på, at vi hjælper deres nye medarbejdere, der ofte kommer fra udlandet, med at etablere et værdifuldt lokalt netværk, så de bedre kan falde til i byen.”

Topbillede: Lego / pressefoto, Billeder i tekst: privatfoto

Kom til debat med faderen, der startede Chromebook-sagen
Digitalisering

Kom til debat med faderen, der startede Chromebook-sagen

Jesper Graugaard startede hele Chromebook-sagen, der tog Helsingør Kommune på sengen tæt på skolestart. Her fortæller han om sin aktivisme, og vi tager den større debat om cloud-løsninger, privacy-problemer og tredjelandsoverførsler.

AFLYTTET #1: Pegasus og den forcromede bog
Ind i algoritmen

AFLYTTET #1: Pegasus og den forcromede bog

Her er den første udgave af det nye Aflyttet, som Radar og Anders Kjærulff har genstartet med den garvede techkritiker og journalist bag mikrofonen. Denne gang tester vi aktivisters telefoner for Pegasus og dykker ned i Chromebook-sagen og mere.

Theranos-whistleblower delte scene med Elizabeth Holmes’ defensor på TechBBQ
Big Tech

Theranos-whistleblower delte scene med Elizabeth Holmes’ defensor på TechBBQ

Theranos-investor Tim Draper, der stadig forsvarer den bedrageridømte Elizabeth Holmes, og et af de mest markante vidner i retssagen, whistlebloweren Erika Cheung, deltog i netop overståede TechBBQ. Techfestivalen afviser, at den sender de forkerte signalerer ved at invitere Draper på hovedscenen som investorikon.

Ida Auken: Jeg fik stress af skærme og smartphones
Tech-politik

Ida Auken: Jeg fik stress af skærme og smartphones

Socialdemokraten Ida Auken mener, at vi er nødt til at se på vores allesammens afhængighed af sociale medier i stedet for kun at være optaget af brugen af vores data. Men hvad med hendes eget forhold til Big Tech?