Platformsøkonomi

Snart kan newyorkerne bestille en gul taxa igennem Uber. Det er konsekvensen af et nyt samarbejde mellem kørselsapp’en og to klassiske taxiselskaber.

Af Peter Christian Bech-Nielsen

Efter mere end ti års krig mellem de traditionelle taxiselskaber og kørselstjenesten Uber, er der opstået et nyt overraskende samarbejde mellem de gamle fjender.

Uber og taxiselskaberne Curb og CMT har lagt stridsøkserne og giver nu kunderne mulighed for at bestille de kendte gule taxaer igennem Ubers app. Aftalen er første store af sin slags i USA.

– I Danmark valgte politikerne at stække Uber. Men virkeligheden på mange andre markeder er, at Uber og den traditionelle taxaibranche nok må nå frem til en sameksistens, siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank og tilføjer:

– Her kan man udnytte nogle af de teknologiske fordele, der er ved Ubers setup. Og så er det en måde at tage den traditionelle taxibranchen med ind i den næste fase.

Ubers priser

Kunderne får muligheden for at bestille de gule taxier på Uber-app’en i løbet af foråret. Det foregår på den måde, at Uber henviser bestillingen til Curb og CMT, som så underretter en chauffør. Taksten vil basere sig på Ubers priser og algoritme, hvilket blandt andet betyder, at prisen stiger betydeligt, når der er stor efterspørgsel.

Under coronapandemien har både tech-transportvirksomheder og de traditionelle taxibranche været hårdt ramt af restriktioner og deraf manglende ture.

Det nye samarbejde skal ses i den kontekst. Uber-aktien faldt voldsomt i marts 2020, hvor den ramte bunden med en pris på lidt over 21 dollar pr. aktie. Godt et år senere skød den i vejret med en pris på cirka 60 dollar, og torsdag lukkede den i kurs 34,70 dollar.

Same same

Bruce Schaller, der er en selvstændig transportkonsulent og tidligere har en af de øverste chefer for transportmyndigheden i New York, mener ikke at kundernes oplevelse vil forandre sig meget.

– På den ene side så virker Uber og gule taxaer som olie og vand, og på den anden side, så vil det være den samme oplevelse som før, når du prajer en taxa eller bestiller en Uber på din smartphone, siger han til New York Times.

Ubers samarbejde med den klassiske taxibranche er endnu et brud med den linje, som Uber-stifter Travis Kalanick lagde op gennem 2010’erne.

“Røvhul”

I 2014 på Code-konferencen i Californien sagde Kalanick under et interview med den kendte tech-journalist Kara Swisher, at Uber befandt sig i en konkurrence med “et røvhul kaldet Taxa”.

Under Ubers nuværende CEO Dara Khosrowshahi har kørselstjenesten blandt andet solgt datterselskabet Aurora Technologies, der udviklede selvkørende biler. Selskabet blev af Kalanick set som en helt central del af Ubers fremtid, hvor han ville have selvkørende Uber-biler til at udkonkurrere klassiske taxaer.

Khosrowshahi har primært brugt sin energi på at gøre Uber profitabelt. I november 2021 kunne Uber således for første gang nogensinde berette om et kvartalsoverskud.