Direkte til sidens indhold

Kommentar: Ny kampagne viser, hvad der er galt med digitaliseringen i Danmark

Hvis Danmark er et firma, som Dansk Erhverv postulerer i ny kampagne, er Big Tech så både CEO og bestyrelse?

Under parolen “Danmark er en virksomhed” folder Dansk Erhverv en ny kampagne ud med budskabet om, at ungdommen, underforstået gamere og andet computer-kyndigt godtfolk, er en it-afdeling i verdensklasse, men vi bør lige vide, at denne kan blive “endnu bedre”.

Hvorfor lader jeg mig provokere at dette indspark? Tjohh. Det afslører præcis de motivationer og dynamikker, som desværre alt for længe har domineret digitaliseringen af Danmark. Unge er en ressource, der skal opkvalificeres til en it-afdeling, mens landet er en virksomhed.

Var det bare fluffy newspeek, så kunne jeg grine lidt og gå tilbage til skrivebordet uberørt. Men denne tankegang afspejles i, at Google nu reelt uddanner store dele af ungdommen i sine systemer. Det sker i godt halvdelen af landets kommuner, der godmodigt har købt techvirksomhedens budskab om, at der skam ikke er noget problem med overførsler af børnenes data, og ej heller kritikværdigt, at ungdommen reelt træner Googles algoritmer.

Man kan næsten kalde det Googles ekstra, danske udviklingsafdeling, og de enfoldige Chromebooks har skam nærmest ikke har kostet kommunerne noget. Betalingen for pc’erne falder i form af den monopollignende status Google får i børnenes liv. Komplet med egen Gmail, Youtube- og Workspace-konto. Alt går gennem Google. Vi stoler blindt på, at Google vil både samfundet det bedste og tager sig godt af ungerne. Og vores kommunal- og landspolitikere har ikke gidet interessere sig synderligt for, at de mange gevinster ved e-læring ofte er voldsomt udokumenterede rent videnskabeligt. Ja, der er faktisk indikationer på, at læringen bliver decideret overfladisk.

Skal vi blive i Dansk Erhvervs logik, så har vi åbenbart kun råd til at udvikle god offentlig service eller uddanne børnene, når det “går godt i den ene afdeling”.

Big Tech i front

Skiftende danske regeringers tillid til Big Tech stopper skam ikke ved Google. Nej, Microsoft skal også have en plads i solen. Således er den danske Microsoft-boss Nana Bule sat i spidsen for regeringens eget Digitaliseringsråd med dette kvad:

“Den digitale udvikling kommer kun til at accelerere yderligere i de kommende år, hvor nye teknologier og innovative løsninger har potentialet til at forbedre dagligdagen for danske borgere og virksomheder.”

Vi dumme dänen, der ellers er selverklærede verdensmestre i digitalisering, må forstå, at vi har så travlt med at blive mere digitale, at vi nærmest er ved at gå glip af den gloværdige fremtid, som algoritmer og teknikken tilbyder.

Skal vi forstå det sådan, at Danmark er en virksomhed, der trods sin førerposition, har panisk stress over at miste selvsamme status på toppen?

Microsoft kan i øvrigt glæde sig over, at tilliden til deres evner er så stor, at de skal varetage hele data- og cloudkapaciteten for bl.a. det danske forsvar via tre nye datacentre, der skal opføres på Sjælland.

Tillid er godt, men…

Den danske regering har længe sendt højrøstede signaler om, at den vil regulere Big Tech. Ja, i sommeren 2021 affyrede erhvervsminister Simon Kollerup følgende salut:

“Tech-giganterne er vokset både i størrelse og omsætning og har fået mere og mere offensive forretningsmodeller, hvor de bruger vores data til at maksimere deres eksponering og profit. Data som kan sælges videre, uden at vi ved hvor det ender eller hvordan.”

I Danmark er vi indtil videre mislykkedes med at regulere Big Tech. Kollerup måtte således pille sit eget lovforslag om nedtagning fra sociale medier af bordet, fordi det kollidere med ny EU-lovgivning.

Jeg vil sådan set gerne lade tvivlen komme regeringen til gode, men vi mangler i den grad konkreter. EU har anvist sin vej med Digital Services Act, Digital Markets Act og en ny AI-forordning. Men tilbage til de hjemlige forhold.

Hvis vi, som Kollerup siger, ikke ved, hvor data ender, så kan det jo undre, at Facebook er den mest populære kommunikationskanal for danske politikere både til at fremhæve egne bedrifter, skyde på modstandere og samle billige algoritme-points ved at shitposte i hinandens kommentarspor. Og ja, vi kan se frem mod den absolut mest SoMe-styrede valgkamp endnu i dansk politik. Og jeg tør godt spå, at partierne over en bred kam kommer til at sætte rekord i antallet af kampagnekroner, der ender i Facebook, Instagram, Google og TikToks pengekasser. Er danske politikere ikke efterhånden i et afhængighedsforhold til techgiganterne, hvor de altid ender som de små?

Hvis Danmark er et firma, er Big Tech så både CEO og bestyrelse i det selskab? Det er en gåde, hvordan vi kan scenesætte verdens største techvirksomheder som dikkende lammehaler, når de laver forretning i Danmark.

Som far og borger vil jeg gerne have, at mine børn lærer at bruge alverdens teknologi, og at Danmark skaber fantastiske teknologivirksomheder, men jeg kan undre mig såre over den afhængighed og naivitet, som har præget digitaliseringen i mange år. Og hvis Danmark overhovedet skal sammenlignes med en virksomhed, så lad det dog være et af mange små selvstændige, der har fokus på dannelse og ikke udliciterer sin kritiske tænkning.

Kom til debat med faderen, der startede Chromebook-sagen
Digitalisering

Kom til debat med faderen, der startede Chromebook-sagen

Jesper Graugaard startede hele Chromebook-sagen, der tog Helsingør Kommune på sengen tæt på skolestart. Her fortæller han om sin aktivisme, og vi tager den større debat om cloud-løsninger, privacy-problemer og tredjelandsoverførsler.

AFLYTTET #1: Pegasus og den forcromede bog
Ind i algoritmen

AFLYTTET #1: Pegasus og den forcromede bog

Her er den første udgave af det nye Aflyttet, som Radar og Anders Kjærulff har genstartet med den garvede techkritiker og journalist bag mikrofonen. Denne gang tester vi aktivisters telefoner for Pegasus og dykker ned i Chromebook-sagen og mere.