Direkte til sidens indhold

Dansk topchef om russisk censur af vestlige tv-stationer: Jeg forholder mig neutralt

Topchef i satellitselskabet Eutelsat, Eva Berneke, forsvarer beslutningen om at blive i Rusland med, at de følger myndighedernes anbefalinger. Den forklaring møder kritik fra politiker og meningsdanner.

TDC. Portrætter.

Som topchef i et af verdens største satellitselskaber, franske Eutelsat, er danske Eva Berneke kommet i massiv modvind, fordi selskabet fortsat samarbejder med russiske tv-platforme som NTV-Plus og Tricolor.

Beskyldningen lyder, at Eutelsat er med til at holde hånden under russisk propagande, fordi de russiske tv-platforme har valgt at fjerne vestlige nyhedskanaler som BBC og CNN fra deres tv-pakker.

Eva Berneke kommenterer for første gang kritikken i et podcast-interview med Techmediet Radar.

– Vi er neutrale, og den regulering, der kommer, den implementerer vi, og vi gør det hurtigt, men hvis jeg skulle forholde mig personligt til det, så skulle jeg have hundrede mand til at studere kanalerne, for det er ikke den eneste konflikt i verden, siger Eva Berneke.

Kunne I have nægtet at følge retningslinjerne fra myndighederne? 

– Det er klart, at så skulle vi vinke farvel til nogle russiske kunder, som så ville rykke over til nogle russiske satelitter eller noget andet, siger Eva Berneke.

Hvad ville det have kostet jer, hvis I var nødt til at smide jeres russiske kunder?

– Rusland er omkring seks-syv procent af vores omsætning. Er det så stort eller småt? Det ved jeg ikke, men det er ikke ingenting. Det er en forretning, vi har brugt mange år på at opbygge, og vi ville have russiske kunder uden løsninger og en masse russere uden satellit-dækning, siger Eva Berneke.

Eutelsat er en af verdens største satellitselskaber, der gennem mere end 7.000 tv-selskaber sender tv til over en halv milliard mennesker i hele verden. I Rusland får op mod 12 millioner hustande deres tv-signal gennem det franske selskabs satelitter.

Du kan høre hele podcast-interviewet med Eva Berneke her.

Fransk pres

I Frankrig har foreningen Denis Diderot Committee startet en underskriftindsamling for at lægge pres på EU for at få Eutelsat til at droppe samarbejdet med de russiske kanaler. I en pressemeddelelse skriver foreningen, at det er ‘paradoksalt og utilgiveligt’, at europæiske satellitter bruges til udsendelse af russiske kanaler, som ‘kun udbreder Kremls officielle statspropaganda’.

Men samtidig har Eutelsat fjernet de russiske kanaler Russian Today og Sputnik efter EU indførte sanktioner. På den måde mener Eva Berneke, at det er forventligt at russerne vil gøre det samme.

– Om man politisk er på den ene eller anden side, så er rækkefølgen sådan, som den er. Der kan man sige, at vi (EU, red.) lagde ud, og bliver man så voldsomt frustreret over, at man gør det samme i Rusland? Ja, men hvad havde vi forventet?

Har du overvejet, om I var på et punkt, hvor du på den anden side kunne risikere andre dele af forretningen, fordi det russiske ben simpelthen blev for dyrt at opretholde?

– Jeg har vendt det med min bestyrelse og spurgt, hvad de gerne vil have? Den franske stat ejer 20 procent, og jeg har spurgt dem, hvad de gerne vil have, at vi gør. De har sagt, at de gerne vil have, at vi følger myndighedernes anbefalinger. Det er et skønt og meget klart svar fra min bestyrelse om, hvad de gerne vil have. Jeg har forklaret dem, hvad det er for en forretning, vi har, siger Eva Berneke, der selv sidder i bestyrelsen hos Vestas og Lego.

S-ordfører: Stop samarbejdet!

Hos Socialdemokratiet mener medieordfører Kasper Sand Kjær, at den danske topchef bør genoverveje sin beslutning om at blive i Rusland:

– Jeg synes, at alle skal gøre op med sig selv, hvilken side man gerne vil stå på i historien. Jeg tror ikke på, at man kan komme igennem den tid, vi er i lige nu, ved at sige, at man er neutral.

Ifølge medieordføreren spiller den franske virksomheds satelitter en vigtig rolle i krigen.

– De er med til at udsende Putins krigspropaganda, og derfor er det min opfordring, at man stopper samarbejdet med de russiske tv-platforme, siger han.

Politisk kommentator Jarl Cordua, der er del af den danske Ukraine-komite, som samler penge ind til ukrainernes kamp mod Rusland, er ikke imponeret over Eva Bernekes forklaring i forhold til Eutelsats prioriteringer. Han mener ikke, at man kan bruge EU’s censur af russiske kanaler som undskyldning.

– Man bliver ikke imponeret af den etiske tilgang og hendes politiske boldøje. Det er slående, at man som dansk topleder med de værdier som demokrati og menneskerettigheder, som vi er opflasket med, fuldstændig sidestiller den skamløse russiske propaganda med Vesten, siger han.

Kritikken af selskabets russiske tilstedeværelse startede i en artikel i Børsen, hvor Eva Berneke ikke udtalte sig.

Kom til debat med faderen, der startede Chromebook-sagen
Digitalisering

Kom til debat med faderen, der startede Chromebook-sagen

Jesper Graugaard startede hele Chromebook-sagen, der tog Helsingør Kommune på sengen tæt på skolestart. Her fortæller han om sin aktivisme, og vi tager den større debat om cloud-løsninger, privacy-problemer og tredjelandsoverførsler.

AFLYTTET #1: Pegasus og den forcromede bog
Ind i algoritmen

AFLYTTET #1: Pegasus og den forcromede bog

Her er den første udgave af det nye Aflyttet, som Radar og Anders Kjærulff har genstartet med den garvede techkritiker og journalist bag mikrofonen. Denne gang tester vi aktivisters telefoner for Pegasus og dykker ned i Chromebook-sagen og mere.