Finske Wolt blev sidste år opkøbt af den amerikanske gigant Doordash i en ren aktie-handel til 52 milliarder kroner og det betyder, at medarbejderne i den danske afdeling kan se frem til en stor bonus.
Ifølge Radars oplysninger får hver af de omkring 300 medarbejdere i Danmark tre måneders løn i bonus i forbindelse med handlen. Men de cirka 4000 Wolt-bude, der bringer maden ud til kunderne, modtager ikke en del af bonussen.
Det spanske Wolt-bud Nicolas Caira, som Radar har talt med, mener ikke, at det er fair.
– Det er unfair, for det er os som leverer servicen til kunderne. Når de siger, at vi er partnere, så gælder det ikke, når de får penge, men kun fordi, de ikke skal betale udgifterne til at have os som medarbejdere, siger han.
Nicolas Caira arbejder fra torsdag til mandag og holder fri to dage om ugen. Han har ikke hørt noget om bonussen til folkene fra hovedkontoret, men han har kunne mærke en anderledes tone fra support-afdelingen på det sidste.
– Folkene i support-afdelingen er ikke så venlige, som de plejede. Det føles som om, at du skriver med ejeren af virksomheden nu, så jeg kunne bedre lide Wolt, da det var finske ejere end amerikanske, siger han.
Arbejdsmarkedsforsker: Generel udfordring
Ifølge lektor Laust Høgedahl fra Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet er det budene, som leverer værdien hos Wolt.
– Dem der leverer hovedydelsen i virksomheden får givetvis ikke gavn af det her salg, mens de folk, som står for administrationen, er dem som tjener på salget, siger han.
Han peger på Wolts forretningsmodel, hvor budene hyres ind som freelancere og dermed ikke reelt er ansat i Wolt, som en del af en større udfordring på det danske arbejdsmarked, som typisk bygger på overenskomstaftaler mellem arbejdsgivere og lønmodtagere.
– Når man har en virksomhed, som ikke ser sig som arbejdsgiver, men mere som en børs, som via en platform tilbyder arbejde, falder det ned mellem to stole i forhold til, hvordan vi skal regulere det her område, siger han og tilføjer:
– Vi er i en spændende formativ fase, hvor vi ser på, hvordan vi kan få tilpasset den her type arbejde, og der er vi ikke helt i mål endnu, siger han.
Wolt: Handlen omfatter ikke bude
Wolts communications manager, Mikkel Tofte, skriver, at handlen med Doordash forventes færdig ved udgangen af første halvår, og at han derfor ikke kan udtale sig om detaljer, inden den er godkendt.
– Men i udgangspunktet er budene jo ikke ansatte, så handlen med DoorDash omfatter ikke budene. Vi har dog hele året fokus på at tilbyde bonus til kurerpartnerne i forbindelse med spidsbelastninger og særlige dage, som fx 1. januar, hvor kurerpartnerne kan få en ekstraordinær indtjening, siger han til Radar.