Big Tech

Datatilsynet har af egen drift kastet et kritisk blik på Berlingske Medias cookiesamtykke og brug af Google Analytics. Resultat: Berlingske dropper Analytics.

Af Mats Magnussen og Peter Christian Bech-Nielsen

Datatilsynet har af egen drift rejst en sag mod Berlingske Media. Tilsynets har bedt om uddybende informationer i forhold til GDPR-reglerne om et oplyst samtykke, når Berlingske indsamler cookies fra brugerne på Berlingskemedia.dk.

Derudover har Datatilsynet stillet spørgsmålstegn ved Berlingskes brug af Google Analytics, som datatilsynet i Østrig mener er ulovligt at bruge efter den såkaldte Schrems II-afgørelse.

Det kan Techmediet Radar fortælle på baggrund af en aktindsigt fra Datatilsynet. 

Sagen blev rejst i slutningen af 2021 og i første omgang affejede Berlingske Media henvendelsen med et kort svar om, at de overholdte den gældende GDPR-lovgivning.

Ikke mere Analytics

Datatilsynet vendte tilbage og bad om en uddybende forklaring fra Berlingske Medias indsamling af persondata samt brug af Google Analytics. Til det svarede Berlingske, at samtykkeløsningen opfylder alle krav i databeskyttelsesforordningen, og at ‘løsningen giver på en let og enkel måde brugeren mulighed for at administrere sit samtykke’. 

Men på trods af, at Berlingske ikke mener, at de har gjort noget galt, vil de fremover stoppe brugen af Google Analytics på Berlingskemedia.dk på baggrund af afgørelserne fra det østrigske datatilsyn og Datatilsynets udmelding om den retsusikkerhed, der knytter sig til anvendelse af Googles analyseværktøjer.

‘Det vil for www.berlingskemedia.dk indebære, at der ikke vil blive anmodet om samtykke til videregivelse af oplysninger til samarbejdspartnere, og der vil ikke blive sat cookies fra Google med henblik på statistiske formål. Samtykkeløsningen vil blive ændret i overensstemmelse hermed, skriver Berlingske Medias chefjurist Jakob Dinesen til Datatilsynet.

Ifølge forsker i persondataret ved Syddansk Universitet og medlem af Dataetisk Råd Ayo Næsborg-Andersen handler afgørelsen på et overordnet plan om, hvorvidt det er lovligt at indsamle målrettede persondataoplysninger om sine brugere.

Når Berlingske vælger at stoppe, så tyder det på, at de ikke kan løfte argumentationen, og det skyldes, at der ligger meget klare domme fra det østrigske og franske datatilsyn om at Google Analytics er ulovlig at bruge, siger hun. 

Risiko

Selvom Google har indført en ny version af deres reklameværktøj, så vil Berlingske formentlig ikke løbe risikoen ved igen at blive pålagt at stoppe indsamlingen, forklarer forskeren.

De har nok i sidste ende vurderet, at det ikke er kræfterne værd at fortsætte, siger Ayo Næsborg-Andersen.

Problemet med Google Analytics er, at persondata sendes til USA, som efter Schrems II-afgørelsen er blevet vurderet som et usikkert tredjeland for opbevaring af persondata. 

Tidligere har Radar kunne beskrive, hvordan Berlingske Medias nyhedssites B.T og Berlingske har videresendt persondata til hundredevis af tredjeparter herunder det russiske svar på Google, Yandex. 

Datatilsynet har ikke mulighed for kommentere Berlingskes svar. Radar har talt med Jakob Dinesen fra Berlingske Media, men han ønsker ikke at kommentere yderligere på sagen. 

Radar erfarer dog, at der er truffet en beslutning om, at B.dk ikke længere skal bruge Google Analytics. Vi forsøger desuden at finde ud af, om det gælder samtlige sites i Berlingske-koncernen.

Billede: pressefoto / Berlingske

En reaktion

Lukket for kommentarer.