Direkte til sidens indhold

Benedikte Kiær om Chromebook-forbud: Man glemmer, at vi har undervisningspligt

Helsingørs borgmester nægter at forholde sig til kritikken af kommunens konsekvensanalyse, som eksperter mener vil falde til jorden. Hun mener, at en “voksen” må finde ud af, hvad der gælder af regler for cloud-systemer på landsplan.

Pressefoto / Helsingør Kommune

Benedikte Kiær, Helsingørs borgmester, er blevet centrum i den kommunalt altafgørende sag om brugen af Chromebooks, som Datatilsynet i løbet af sommerferien fejede af banen med et forbud. Nu afventer hele det kommunale Danmark så Datatilsynets vurdering af kommunens konsekvensanalyse, som ifølge en række eksperter ikke lever op til kravene.

Radar har interviewet Benedikte Kiær.

En databeskyttelsesrådgiver mener, at I har gjort en masse ting på papiret, men at det ligner en noget tynd konsekvensanalyse, som I vil få svært ved at overbevise Datatilsynet med?

– Der er mange kloge mennesker, og jeg er helt på linje med Ingeniørforeningen, der siger, at det er helt urealistisk at forvente, at hver kommune skal kunne stille op med en gennemgående konsekvensanalyse. Der må være en voksen på landsplan, der udtaler sig om, hvad man kan bruge og ikke bruge. Pludselig så hører man, at vi skulle forholde os til afgørelsen fra Holland, og så kan vi ikke gå videre med det, men vi bruger ikke samme produkt som i Holland. Det er helt vildt, så mange forslag der kommer.

Flere af dem vi har talt med mener ikke, at jeres konsekvensnalyse forholder sig konkret til de problemer, som Datatilsynet har påpeget. I har afleveret 35 sider, som vi har set, men det er slet ikke fyldestgørende nok ifølge dem?

– Jeg synes ikke, man kan udtale sig om sagen, når man ikke har set bilagene. Vi har sendt 1.700 sider til dem, en hulens masse screendumps om, hvad vi har gjort ved de enkelte computere. Det er useriøst at udtale sig på den baggrund uden at have fået alt materialet.

Men som jeg forstår det leverer jeres konsekvensanalyse ikke de relevante svar på, hvad I vil gøre ved tredjelandsoverførsler?

– Jeg synes, vi skal vente på Datatilsynets afgørelse. Hvis ikke den her konsekvensanalyse betrygger Datatilsynet, så rammer den ikke kun os, så kan de andre kommuner også godt gå i gang.

Du har været ude og sige, at I har leveret alt det materiale, som Datatilsynet har efterspurgt?

Ja, siden vi fik vores påbud i september, har vi arbejdet målrettet på det her, og vi bad om svar fra dem for at være sikre på, at der ikke var noget, vi havde misset. Så vi har jo arbejdet seriøst med det, siden vi fik vores påbud. I referatet fra vores møde med dem står der, at vi har afleveret det, vi skulle. Det er ikke i orden, at mine små borgere og medarbejdere skal tages som gidsel i det her spil.

Du skylder meget af skylden på Datatilsynet, en tilsynsmyndighed der udfører sit arbejde. Skulle du ikke forholde dig til substansen og alvoren i, at I ikke efterlever GDPR-reglerne?

– Vi forholder os også til substansen, og det har vi gjort siden september. Den korrespondance vi har haft viser, at vi har en interesse i at gøre det, som Datatilsynet vil have. De har været ude med et påbud, og vi finder frem til en risikovurdering. Men at det ender med en 180 grader vending, og at de venter med at skyde den af til efter 9. klassernes eksamen og så at skrive, at vi har gjort et godt stykke arbejde, og så hælde os ned af brættet, for det vi har gjort, det er ikke i orden.

Men I fik jo allerede det gule kort i september sidste år, så det kommer vel ikke bag på jer, at der kunne være problemer med at fortsætte?

– Der er ikke nogen, der kan forklare mig denne her korte frist, og hvorfor man ikke på en god måde kan finde frem til den gode løsning. Det handler ikke om deres tilsyn, eller at de selvfølgelig skal sørge for, at vi lever op til reglerne og forordningerne. Men når du får et påbud fra arbejdstilsynet, så stopper du heller ikke med at pleje de gamle på plejehjemmet. Det samme burde gælde hos Datatilsynet. Jeg har påpeget, at Datatilsynet har en vejledende rolle.

Men Datatilsynets kan som tilsynsmyndighed af gode grunde ikke rådgive jer om, hvad I skal gøre?

– Nej, men så synes jeg, at I skal tage fat på ministeren (børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil), for hun har været ude og sige, at de skal rådgive os. Socialtilsynet arbejder på, at kommunerne bliver en bedre udgave af sig selv. Jeg mener også, at Datatilsynet har samme forpligtigelse.

I kan ifølge en professor risikerer en millionbøde og i værste fald blive straffet for at overskride det her påbud. Vil du løbe den risiko?

– Man glemmer, at vi også har noget, der hedder undervisningspligt. Vi har 7.000 elever, som skal undervises og en masse ordblinde, som har udfordringer lige nu. Den her afgørelse har ligget og ventet, og de kunne godt være kommet tidligere. Hvorfor kom de ikke med afgørelsen, da den lå klar, og hvorfor skulle vi kun have tre uger til at gøre noget ved det?

Torsdag er det ventet, at Datatilsynet offentliggør sin afgørelse om Helsingør brug af Chromebooks og Google Workspace.

Kom til debat med faderen, der startede Chromebook-sagen
Digitalisering

Kom til debat med faderen, der startede Chromebook-sagen

Jesper Graugaard startede hele Chromebook-sagen, der tog Helsingør Kommune på sengen tæt på skolestart. Her fortæller han om sin aktivisme, og vi tager den større debat om cloud-løsninger, privacy-problemer og tredjelandsoverførsler.

AFLYTTET #1: Pegasus og den forcromede bog
Ind i algoritmen

AFLYTTET #1: Pegasus og den forcromede bog

Her er den første udgave af det nye Aflyttet, som Radar og Anders Kjærulff har genstartet med den garvede techkritiker og journalist bag mikrofonen. Denne gang tester vi aktivisters telefoner for Pegasus og dykker ned i Chromebook-sagen og mere.