Direkte til sidens indhold

Ældreorganisationer raser over DSB’s pris-diskrimination mod ikke-digitale

Ældresagen og Faglige Seniorer er fortørnet over, at DSB opkræver et gebyr på Orange-billetter på stationen

S tog holder stille på perron på Københavns Hovedbanegård med passager der kommer gående

Det vækker kritik fra både Ældresagen og Faglige Seniorer, at DSB vælger at opkræve 40 kroner fra ikke-digitale borgere, der ønsker at købe en Orange-billet på et billetkontor.

Det sker efter, at Radar kunne fortælle, at Passagerpulsen anser DSB’s tilgang for diskriminerende af ikke-digitale borgere.

Louise Kambjerre Scheel, seniorkonsulent i Ældresagen, tog i sommers sagen op med transportministeren, fordi man på det tidspunkt kun kunne købe Orange-billetter digitalt.

– Det er på ingen måde rimeligt. Så vi havde ikke i vores vildeste fantasi kunnet forestille os, at DSB ville pålægge dem en ekstra udgift, siger Louise Kambjerre Scheel.

Hun mener, at DSB skal udvise en større ‘pligtfølelse’ over for digitalt udsatte.

– Det her besværliggør deres tilværelse, og det her kan være med til at forhindrer dem i at leve et aktivt liv, siger hun.

DSB’s kundechef Charlotte Saltoft Kjærullf forklarede Radar, at DSB ikke opkræver gebyret fra handicappede. Men den forklaring er Ældresagen ikke imponeret af.

– Jeg har svært ved at se, hvordan DSB kan drage en skillelinje ved handicappede, som er undtaget det ekstra gebyr. Hvilke spørgsmål stiller de kunden? Og hvordan skelner de? Og er det overhovedet rimeligt, at man skal spørges om den slags i stedet for at DSB på ens vilkår imødekommer de mennesker, som møder op, fordi de har brug for personlig hjælp?

Også i foreningen Faglige Seniorer er formanden Mette Kindberg utilfreds med DSB’s gebyr.

– Det er diskrimination af ældre, at de skal betale et strafgebyr, fordi de måske ikke er i stand til at betjene sig af en computer. Mange har slet ikke en computer. Alt skal foregå digitalt efterhånden, og det afskærer mange ældre, men også andre som ikke er digitale.

DSB: – Kigger på det

Radar har bedt om en kommentar fra DSB’s kundechef Charlotte Saltoft Kjærullf. En pressemedarbejder fortæller, at folk i DSB er ved at kigge på, om de har den rette prissætning på Orange-billetterne. De vender tilbage, når der er nyt at melde ud, lyder det fra DSB’s pressemedarbejder.

CBS-lektor får 15 millioner til at forske i tab af data
Digitalisering

CBS-lektor får 15 millioner til at forske i tab af data

Hvad skal gemmes, og hvad skal slettes af alt den data, der bliver samlet ind? Det skal forsker og lektor ved CBS Nanna Bonde Thylstrup udforske i løbet af de næste fem år. Hendes håb er, at vi kan få et mere konkret sprog for datatab.